Durante el primer semestre del año, las lluvias intensas en el Valle de México y gran parte del país, donde se registró la más tórrida desde 1952, el pasado 2 de junio, han elevado el número de siniestros tanto en vehículos como en casas habitación más de 10%, señaló la Asociación Mexicana de Instituciones de Seguros (AMIS).
Los aseguradores estimaron afectaciones en 1,400 casas y pérdidas en varios centenares de autos por lluvias fuertes o granizo.
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AMIS precisó que 99% de las pólizas cuentan con la protección específica de fenómenos hidrometeorológicos, pero el problema es que sólo 30% del parque en México está asegurado.
La firma GNP, que tiene cobertura a nivel nacional, indicó que en los primeros 5 meses del año, suman 330 automotores siniestrados y en el último año y medio, ha enfrentado pagos a usuarios debido a daños por agua a sus unidades por casi 70 millones de pesos.
Es decir, más de 2,300 casos en el periodo señalado, representan un costo promedio cercano a los 30 mil pesos por vehículo.
“Sólo 30% de los autos y 25% de las casas cuentan con algún tipo de seguro o protección, lo que deja una amplia brecha de vulnerabilidad para estos sectores”, comentó Carlos Jiménez, director de Daños y Autos de la AMIS a este diario.
Estimó que la siniestralidad en inmuebles por lluvias podría crecer entre 6% y 10% al cierre de año, incluso sin la presencia de huracanes.
INCREMENTO DE AUTOS AFECTADOS TRAS INUNDACIONES
“En el primer semestre de 2025, ha habido un incremento entre el 8% y el 10% en el número de vehículos afectados por inundaciones. Más de 99% de las pólizas tienen esta protección, que nos van a cubrir inundaciones, caídas de árboles, de ramas y si tengo la cobertura amplia, ¿cuál va a ser la diferencia? El deducible”, detalló.

Enfatizó que con relación a indemnizaciones, “en el caso de automóviles, nuestras estadísticas hacen referencia que el año pasado fueron alrededor de 100 mil millones de pesos en pagos, donde entre 2.5% y el 3% es para daños por lluvia a lo largo del país. Es decir, 3,000 millones anuales en términos de vehiculos”.
“En el caso de viviendas, el año pasado las aseguradoras cubrieron entre 1,500 y 2,000 millones de pesos por riesgos hidrometeorológicos”, detalló el actuario.
El promedio anual pagado en el país por riesgos hidrometeorológicos, entre 2012 y 2024, ha sido de 6,700 millones de pesos, e indicó que la CDMX concentra una gran parte de indemnizaciones por lluvias. Sin embargo, “83% de las viviendas no cuentan con seguro, lo que expone a miles de familias”. El sector de seguros advierte que el problema no sólo se concentra en grandes desastres como huracanes, sino en tormentas intensas, caída de ramas, anuncios o bardas que afectan tanto a autos como a inmuebles.
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BAJA PROTECCIÓN...
En la Ciudad de México, “donde las lluvias fuera de temporada colapsan vialidades, el costo promedio por siniestros vehiculares se ha incrementado 15%; a nivel nacional, las aseguradoras destinan cada año cerca de 3,000 millones de pesos a cubrir automóviles dañados por agua, casi 3% del total de indemnizaciones”, enfatizó. “Sólo 7 de cada 10 coches en el país tienen un seguro”.
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Rapid City, South Dakota (CNN) —Nestled in the Black Hills of South Dakota, Rapid City is a scenic urban getaway that hasn’t lost its small-town vibe.
While it’s the state’s second largest city, visitors can explore its greenway, museums, art and history, or indulge in craft beer and increasingly diverse dishes — all within a few minutes’ drive, walk or bicycle ride.
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And the surrounding landscape is home to enough natural and manmade wonders — from the Badlands to the Crazy Horse Memorial — to keep you busy for a week or more.
Historic City of Presidents
Rapid City promotes itself as the City of Presidents, a nod to its location 24 miles from South Dakota’s most iconic attraction, Mount Rushmore National Memorial.
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In town, locals know summer’s in full swing when tourists are snapping selfies with bronze statues of Harry S. Truman and Richard Nixon. Street corners throughout Rapid City’s historic downtown are home to life-sized sculptures of nearly all US presidents. (President Donald Trump’s statue has been unveiled and will be installed in fall 2025, and President Joe Biden’s statue is in progress).
The trail of presidents, which launched in 2000, is a self-guided experience. The visitor center downtown has a City of Presidents Guide, or you can download a digital version to take a walking tour or scavenger hunt.
“People love touring and looking at all the statues,” said Ally Formanek, CEO at Visit Rapid City, the city’s tourism office. “It’s a fun and unexpected way to learn about history.”
Founded in 1876 by disheartened gold prospectors, today downtown Rapid City is a mix of historic landmarks such as the 1928 Hotel Alex Johnson and the 1912 Elks Theatre, along with restaurants, coffee shops, specialty stores, boutiques and art galleries that reflect the busy modern city. An indoor aquaponics farm, sourdough and gluten-free bakeries, a meat market and deli specializing in locally raised beef, and a comedy club are some of the new additions to downtown, just in the past year.
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Cracker Barrel’s modern makeover doesn’t stop with redoing its restaurants. It’s dropping the barrel and the man from its logo, too.
On Tuesday, the Southern-inspired casual dining chain unveiled a new logo “rooted even more closely to the iconic barrel shape,” but without the barrel itself — a central part of the brand’s identity since 1977. (As for the the barrel itself, it was “essentially the water coolers of the day,” Cracker Barrel explained in a blog post.)
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The identity refresh also includes new TV commercials, a redesigned menu and several new fall-themed foods, part of a larger $700 million transformation plan to shake off its stodgy image and lure in new diners.
“The way we communicate, the things on the menu, the way the stores look and feel … all of these things came up time and time again in our research as opportunities for us to really regain relevancy,” said CEO Julie Felss Masino in 2024.
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In particular, the new logo is the latest in a string of changes angering some of its loyal fans who fear the 56-year-old chain is drifting too far from its bucolic roots. On social media, some users griped, with one writing that the “changing the logo just feels like another little piece of culture dying off.” The change also angered some conservatives, too, like President Donald Trump’s son.
Cracker Barrel has also been remodeling some of its 660-plus restaurants. The chain has “decluttered” the interiors by removing the country-themed trinkets that lined the walls and lightened up the interiors, shifting away from the dark woods. So far, reaction has been mixed on social media, with some videos on TikTok going viral voicing their displeasure.
Masino remains adamant that the renovations are working, telling ABC News this week that “people like what we’re doing” and that feedback has been “overwhelmingly positive.”
In June, Cracker Barrel posted an unusual earnings report for a restaurant: It’s taking a $5 million hit from tariffs because of its retail shops, which largely has products imported from overseas. Restaurant revenue and same-store sales both slightly grew, mirroring other increases casual dining chains are experiencing.